Geachte lezer,

Het afgelopen jaar is succesvol afgesloten met een lustrumweek vol interessante activiteiten. De week had een thema gericht op de verandering die plaats heeft gevonden, en nog steeds plaatsvindt, in de vastgoedwereld. Nu is het de taak aan het 21e bestuur om met een schone lei te beginnen en te werken aan weer een mooi jaar richting het vijfde lustrum. Namens mijzelf en de huidige redactieleden wil ik de voormalige hoofdredacteur Ivo Schepers en zijn redactie danken voor drie zeer geslaagde edities van het SERVICE Magazine. Met de nieuwe redactie gaan we enthousiast aan de slag om de kwaliteit van SERVICE Magazine te waarborgen.

Natuurlijk blijft het 21ste bestuur en de redactie van studievereniging SERVICE dit jaar niet stil zitten. De kalender met activiteiten, excursies en symposia raakt steeds voller. Op deze manier kunnen de studenten op verschillende manieren kennis maken met de diverse kanten van het vakgebied vastgoed. De nieuwe voorzitter van studievereniging SERVICE, Gijs Olde Kalter, licht de verschillende activiteiten voor dit jaar en de beleidsdoelstellingen verder toe in de rubriek SERVICE actief.

Ik ga samen met Lizanne Hartog, Jasper van de Koevering, Britt Smeets, Thomas Verheijen en Corstiaan Verweij, werken aan de komende drie edities van de 21e jaargang. Het fenomeen grondposities staat in dit SERVICE Magazine centraal. Voornamelijk de gemeenten en woningcorporaties zijn meerdere malen in de media ter sprake gekomen betreffende het formaat en de waarde van de grondportefeuille. Terwijl de koppen ondertussen alweer lovend spreken over een opmars in de vastgoedwereld, blijft het afwaarderen van de gronden een pijnlijk probleem. Zulke omstandigheden dwingen de marktpartijen creatief te handelen. In de introductie van het thema worden de betreffende artikelen verder toegelicht.

Na afgelopen jaar een volledig Nederlandstalig SERVICE Magazine gepubliceerd te hebben, krijgt in deze editie ook een internationale auteur het woord. Het onderwerp betreft de uit de financiële wereld overgenomen rekenmethode ‘Real Options’. Ook de rubriek ‘Where innovation starts!?’ blijft bestaan, waarin ditmaal Frank Zwetsloot een oplossing voor ‘het Bijlmerprobleem’ toelicht. Daarnaast wordt de nieuwe vaarrichting van de leerstoel van Real Estate Management & Development aan de Technische Universiteit Eindhoven beschreven in Lectori Salutem. Nu de bachelor op de Technische Universiteit Eindhoven grote veranderingen heeft ondergaan (Bachelor College), kan het master onderwijs niet achterblijven. Dit zal een sprong voorwaarts betekenen voor de mastertrack Real Estate Management & Development en direct ook voor studievereniging SERVICE en het magazine dat voor u ligt.

Tot slot wens ik u namens mijzelf en de redactie fijne feestdagen, een goed 2014 en natuurlijk veel leesplezier toe.

Redactie 2013-2014

Nena Rood