Geachte lezer,

‘rare tijden’ is de titel van de column van Robert Weisz die u verderop in het magazine vindt. Een zeer treffende titel voor de onzekere periode waarin de economie en vastgoedmarkt van Nederland en met name Europa zich bevindt. Het lichte herstel van de economie wat zich begin dit jaar leek in te zetten, staat door de toenemende problematiek rondom de financiën van de mediterrane landen onder druk. De eerste financiële crisis sinds de invoering van de euro heeft de euforie rondom onze munteenheid flink getemperd. Voor het eerst worden vooral voor de Europese industriële grootmachten als Duitsland de nadelen van de euro blootgelegd. Verschillende analytici voorspellen zelfs het einde van de euro: wellicht dat u uw zorgvuldig bewaarde laatste guldens binnenkort van zolder kunt halen en af kunt stoffen. Het fascinerende van onzekere tijden is dat we geen idee hebben hoe de afloop er uit ziet. Of één van Nederlands bekendste cabaretiers ooit zei: “We hebben geen idee op welk moment van de historische tijdlijn we ons bevinden. Hoe kijken mensen later terug op de periode waarin we nu leven?” Zijn we aan het einde van een financiële en economische crisis of staan we slechts aan het begin van een nog grotere crisis die zal leiden tot de val van de euro, hoge werkloosheid en een afnemende welvaart? Maken wij het begin mee van de verschuiving van de welvaart van de traditionele westerse landen naar Aziatische landen? Je kunt tegenwoordig geen radio of tv aanzetten zonder een (vaak flink betaalde) analist te treffen die antwoord probeert te geven op dergelijke vraagstukken. Natuurlijk, het ene antwoord is rationeler dan het andere, maar niemand die het zeker weet. Logisch, het zijn immers onzekere tijden.

Voor het SerVicE magazine is het afgelopen jaar alles behalve een onzekere tijd geweest. In september 2009 hebben we als redactie duidelijke doelen gesteld om de professionaliteit en leesbaarheid van het magazine te vergroten. En ik hoop dat u het met me eens bent als ik zeg dat we daarin geslaagd zijn. Hiervoor wil ik mijn redactie enorm bedanken: “Vele handen maken licht werk” is wellicht een cliché, maar erg treffend in deze. Mijn speciale dank gaat uit Dave Havermans, wiens deur altijd openstond voor goede adviezen. Verder wil ik een ieder die dit jaar betrokken is geweest bij het magazine hartelijk danken voor hun bijdrage. Gelukkig staat er alweer een nieuw team klaar om het redactiestokje in september van ons over te nemen. Ik hoop dat ze met hun eigen inzichten en kennis het magazine doorontwikkelen, zodat het een platform blijft voor verdiepende en inspirerende vastgoedartikelen alsmede een platform voor onze studievereniging om zich te profileren naar bedrijven, alumni en studenten. Volgend jaar beloofd ook voor de leerstoel Real Estate Management and Development aan de TU Eindhoven een spannend jaar te worden. Van 15 tot 18 juni 2011 is de leerstoel namelijk gastheer van de achttiende editie van ‘The European Real Estate Society’ conferentie (ERES). Voor meer informatie over dit congres kunt u de website www.eres2011.com bezoeken.

In onzekere tijden vallen we graag terug op dingen die normaal gesproken zo vanzelfsprekend zijn. Het ‘huisje-boompje-beestje’ gevoel wordt in deze tijden over het algemeen meer gewaardeerd dan in andere tijden. Daarom ben ik blij dat dit magazine, zoals vanzelfsprekend, eind juni bij u op de mat gevallen is. En nog goed gevuld ook. Een betere manier om u een fijne zomer toe te wensen kan ik mij niet indenken. En voor nu: veel leesplezier gewenst!

Jan Martijn Buruma

Hoofdredacteur SERVICE Magazine