Geachte lezer,

Nu we de winter eindelijk achter ons hopen te laten, het kabinet Balkenende IV is gevallen en de economie voorzichtig overeind krabbelt, ligt het tweede SerVicE magazine van het academisch jaar 2009-2010 voor u. En met trots kan ik u zeggen dat het een zeer goed gevulde editie is geworden. Dit komt ondermeer doordat de ‘column’ is teruggekeerd en een nieuwe rubriek, ‘Vastgoed in het buitenland’, is toegevoegd. In deze rubriek zal een bijzonder vastgoedproject in het buitenland beschreven worden, evenals een overzicht van de vastgoedmarkt in het betreffende land. SerVicE redacteur Jordy Pedd start deze rubriek met een project in Singapore; ‘The Interlace’ genaamd. In de column zal de heer Gordon Brown ingaan op de crisis in het land van de ‘onbegrensde’ mogelijkheden; Dubai.

Er wordt niet alleen hard gewerkt aan de inhoud van het magazine. Ook achter de schermen zijn we druk bezig met bijvoorbeeld het updaten en optimaliseren van het leden bestand. Daarom wil ik u erop wijzen dat u gemakkelijk een (gratis) abonnement kunt afsluiten en u uw (adres)gegevens kunt wijzigen via onze website. Vanaf nu kunt u achter in het magazine tevens een pagina vinden met contactgegevens van de redactie en een aankondiging van het thema van de volgende editie. Op deze manier hopen we meer in contact te komen met onze lezers. Uw op- en/of aanmerkingen stellen wij dan ook zeer op prijs.

Nu de economie weer langzaam uit het dal klimt, is het vooral de logistieke sector die hiervan als eerste profiteert. En dat is goed nieuws, want de economie van Nederland is sterk afhankelijk van deze sector. Een goed moment dus om eens in de logistieke vastgoedwereld te duiken. SerVicE redacteur Ronald Hennekeij zal in ‘Introductie thema’ de aftrap geven voor een reeks interessante artikelen over dit onderwerp.

Verder biedt dit magazine u weer een breed scala aan artikelen over diverse aspecten van de vastgoedwereld. Zo onderstreept de heer Van Driel in zijn artikel ‘Duurzaamheid, de maatstaf voor rendementsverbetering van vastgoed’ het belang van verduurzaming van vastgoed, doet mevrouw Nolet aanbevelingen voor het oplossen van het probleem van ‘scheefwonen’ in haar artikel ‘Corporaties: de nieuwe uitdaging’ en geeft de heer Boeve een uiteenzetting over risicomanagement in zijn artikel ‘Risicomanagement onmisbaar bij gebiedsontwikkeling’. Ook bevat het magazine een zeer interessant artikel van de heer Vulperhorst; ‘Over de maatschappelijke agenda van de vastgoedsector’, waarin hij de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de vastgoedwereld aankaart, doet de heer Gelinck in zijn artikel ‘Op een dag word je verliefd op een mooi gebouw’ aanbevelingen voor het herbestemmen van leegstaand vastgoed en beschrijft de dame Vroemen samen met de heren Havermans en Smeets de ‘Toegevoegde waarde van Place Branding bij Gebiedsontwikkeling’. Naast deze artikelen vindt u onze vaste rubrieken zoals ‘Afstudeerder REM&D TU/e’, ‘Afstudeerder TiasNimbas’ en ‘Eén jaar in de praktijk’.

Er valt kortom weer genoeg te lezen. Daarom wens ik u, naast een fijn en hopelijk zonnig voorjaar, veel leesplezier!

Jan Martijn Buruma

Hoofdredacteur SERVICE Magazine