De waarde van zelfbouwkavels. ‘Aanbevelingen voor het bepalen van een marktconforme grondprijs ten behoeve van particulier opdrachtgeverschap.’

• Author:
  • Year: 2011 en eerder

Gedurende de afgelopen jaren is de vraag naar woningen, die een antwoord geven op individuele woonwensen, sterk toegenomen. Het feit dat de hedendaagse burger individualistisch, mondig en goed opgeleid is, lijkt mede debet aan dit gegeven. Particulier opdrachtgeverschap, ofwel de burger als opdrachtgever van de bouw van zijn eigen huis, is hierop een antwoord. Voor gemeenten geldt, dat naast ze naast het stimuleren van particulier opdrachtgeverschap, een marktconforme grondprijs ten grondslag moet hebben liggen aan de uitgifte van vrije kavels. Op grond van Europese regelgeving is het gemeenten immers niet toegestaan grond uit te geven onder de marktwaarde. Los daarvan heeft de gemeente uiteraard ook een financieel belang. In december 2001 is tussen het Rijk (VROM), de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), de Vereniging van Nederlandse Projectontwikkeling Maatschappijen (Neprom) en de NVB een kader afgesproken over hoe om te gaan met de vaststelling van grondprijzen ten behoeve van diverse gewenste ruimtelijke ontwikkelingen. Een en ander is vastgelegd in het Convenant Gemeentelijk Grondprijsbeleid. Uit verscheidene na 2001 uitgevoerde studies is gebleken dat gemeenten nog altijd op verschillende wijze omgaan met de berekening van de grondprijs, ofschoon de meest gebruikte methode de residuele methode is. Deze is echter gebaseerd op de verkoopwaarde van een woning in de vorm van een v.o.n.-prijs en hiervan is bij particulier opdrachtgeverschap geen sprake. Het is uiteraard wenselijk dat ook voor de uitgifte van particuliere kavels een marktconforme grondprijs wordt gerealiseerd. Binnen dit onderzoek wordt onderzocht welke rekenmethode het meest geschikt is om een marktconforme prijs van particuliere kavels te bepalen en met welke aspecten rekening gehouden dient te worden voor het bepalen van de kavelprijs.