Van vierkante meters naar ronde concepten

Editie: 22.2 - De Zuidas

Published on: 07 oktober 2015

Tot voor kort was ik CEO van Chalet Group; een van de grootste vastgoedbedrijven van Nederland. Ons hoofdkantoor zat op een van de mooiste plekjes van de Zuidas; het WTC. Gelukkig maar, want dat maakte het een stuk makkelijker om na te denken over een gezonde, strategische visie met betrekking tot commercieel vastgoed in de rest van deze eeuw.


Tot voor kort was ik CEO van Chalet Group; een van de grootste vastgoedbedrijven van Nederland. Ons hoofdkantoor zat op een van de mooiste plekjes van de Zuidas; het WTC. Gelukkig maar, want dat maakte het een stuk makkelijker om na te denken over een gezonde, strategische visie met betrekking tot commercieel vastgoed in de rest van deze eeuw.

Wat het WTC op de Zuidas in zich heeft, is dat daar een community ontstaat van jonge werkende mensen. Zij werken daar graag en ontmoeten er gelijkgestemden en juist dat geeft het een bepaalde aantrekkingskracht. Dat is waar je wilt zijn. Ik denk dat dit komt omdat de Zuidas meer biedt dan enkel een kantoorgebouw. Je vindt hier alles: een restaurant, een coffeebar, een stomerij, je noemt ‘t maar. Het WTC is wat ik noem een rond concept, het is meer dan een paar vierkante meters kantoor. Mensen willen namelijk daar werken waar ze zich thuis voelen, juist dat heeft me tot een nieuwe visie op vastgoed gebracht.

Een paar duizend kilometer noordelijk van hier wonen de Sami (tegen hun zin ook wel Lappen genoemd) en die kennen dit concept al eeuwen. Zij reizen hun business achterna, hun business maakt hen tot nomaden. Als hun kudde rendieren opeens vanuit het niets 300 km naar het noorden begint te rennen, volgen ze hun kudde tot daar waar die stopt. Ergens in de buurt hebben die slimme Sami al tijden geleden een turn-key dorpje gebouwd, compleet met bevroren voorraden. Dat is hun huis, hun kantoor, net zo lang als de kudde daar besluit te blijven. Dit proces herhaalt zich continu. In totaal hebben ze een netwerk van honderden kleine ‘plug and play’ dorpjes.

Wat mij betreft gaan we het concept van de Sami één op één van ze stelen. Dit nieuwe vastgoedconcept lanceren we onder de naam Tribes. Een rond concept omdat wij niet meer denken in vierkante meters, maar in oplossingen voor de klant.

Die klant, dat is de eindgebruiker die in het bedrijfspand werkt en daarnaast is het de vastgoedeigenaar.

Die klant vraagt steeds meer om flexibiliteit. Een ZZP’er wil tegenwoordig overal kunnen werken. De laptop open, internetverbinding, telefoon ernaast en café latte erbij. Een operator zoals bijvoorbeeld Regus biedt deze flexibiliteit wel, maar er zit een ‘maar’ aan. Als ik als ondernemer zeg dat ik naast die flexplekken in Amsterdam ook 10 plekken in Arnhem wil en daarnaast 1.000 m2 voor mijn hoofdkantoor voor een vaste periode, dan geven ze niet thuis.

Wij gaan het gebouw managen voor de vastgoedeigenaar. We vragen aan de eigenaar om een investering te doen op de begane grond. Daar realiseren wij een ‘traffic generator’. Zo wordt het kantoorgebouw een ontmoetingsplek met bijvoorbeeld een barretje, een shop en een stomerij. Relaxte plekken om te werken, een beetje netwerken en een coffee bar, een plek waar je mensen ook echt kunt ontmoeten. Wij zorgen voor alles wat het leven en werken aangenaam maakt. Daarnaast zorgen wij voor de high-tech infrastructuur in het gebouw zoals internet, printen, abonnementen van flexwerkers en betalingen. Komt er een klant die zijn HQ boven in de toren wil, dan regelen we dat ook. In zijn eigen stijl als hij dat wil.

Dit netwerk van plug-and-play kantoren zetten we op door heel Nederland, wat zeg ik; de wereld. Hier kunnen mensen twee dingen doen, één is werken, maar dat soort concepten kennen we al. Twee is nog veel belangrijker; een plek waar mensen zich thuis voelen. Want als het traditionele hoofdkantoor steeds meer weg valt heeft iedereen een alternatief nodig. Herkenbaar met dezelfde soort mensen als zijzelf, met dezelfde gebruiken, met hetzelfde soort eten, ‘a sense of belonging.’

Na de Maori, Sami en de Himba worden de hedendaagse ‘business nomads’ een eigen stam op de wereld. En wij gaan zorgen dat ze een werkplek krijgen waar ze zich thuis voelen.

Mail the editors