SERVICE Actief

Editie: 25.1 Retail in de periferie

Published on: 23 december 2017

Dit jaar viert SERVICE haar 5e lustrum en ik ben trots dat ik als 25ste voorzitter van de vereniging dit artikel mag schrijven voor de eerste uitgave van ons verenigingsblad van het collegejaar. Het bestuur heeft haar eerste periode erop zitten en blikt vooruit naar wat een intensief, maar leerzaam jaar zal worden.

Gezien het lustrumjaar zal ik in dit artikel kort terugblikken op de meest ingrijpende veranderingen van de afgelopen vijf jaar en vooruitkijken naar wat het lustrum ons gaat brengen Het belooft een jaar te worden vol mooie activiteiten waar iedereen die een connectie heeft met SERVICE van kan meegenieten.

In vijf jaar kan er veel gebeuren, zo ook bij SERVICE. In 2015 is het onderwijssysteem veranderd en zijn we van de master oude stijl naar de Graduate School gegaan. Daarbij is naast een aantal inhoudelijk aanpassingen
tevens de naam van de studie veranderd. Van het oude Real Estate Management and Development zijn we naar de nieuwe master Urban Systems and Real Estate gegaan. Zo blijft vastgoed ook in de nieuwe stijl levend hier op de universiteit en bij de studenten.

Wel hebben we moeten toegeven aan een verhuizing binnen Vertigo. We zijn van een ruime locatie op de vijfde verdieping naar een kleinere setting verhuisd op de tweede verdieping. Hoewel de ruimte wellicht wat kleiner is, heeft dat geen afbreuk gedaan aan de aanwezigheid van het bestuur en onze studenten. Ook wij moesten mee met de tijd en gebruik maken van de flexibele werkplekken. Maar onze studenten zijn nog altijd welkom voor vragen, gezelligheid en een kop koffie.

Ook aan de interne organisatie is het een en ander bijgeschaafd. Zo is er afgelopen jaar een verandering doorgevoerd aan de commissies, waarbij de activiteitencommissie niet enkel de informele taken zal uitvoeren, maar ook bij zal dragen aan de formele activiteiten. Op deze manier is de balans in werkdruk een stuk beter verdeeld.

Ambities

Niet alleen zullen we ons dit jaar richten op de lustrumactiviteiten, het is ook belangrijk om verder te kijken. Hoewel de dip in de vastgoedmarkt een aantal jaren geleden het ergst was en dit in de gehele bouwsector gevolgen had, is dat op dit moment pas in de studentenaantallen te merken. Tijdens de dip in de markt zijn minder eerstejaars studenten ingestroomd, waardoor de aantallen in de master op dit moment lager liggen. Desalniettemin heeft SERVICE altijd een loyale achterban gehad en ook dit jaar zijn de eerste stappen in de wederopbouw hiervan gezet.

Al eerder benoemde ik dat de opleiding een verandering heeft doorgemaakt naar de Graduate School. Een van de gevolgen hiervan is, is dat de master Urban Systems and Real Estate breder is dan vastgoed alleen. En juist daarom zullen wij ons best blijven doen om een platform aan te bieden voor studenten met een interesse in vastgoed. Om de lijn van de afgelopen jaren door te zetten, organiseert SERVICE ook dit jaar weer een hoop activiteiten. Wij streven er naar om een divers programma neer te zetten met een gezonde mix van formele en informele activiteiten. Zo gaan we binnenkort naar de Zuidas in Amsterdam om kennis te maken met CBRE en Savills als formele activiteit. Daarnaast zijn wij eind november afgereisd naar Dublin als onderdeel van het informeel programma.

Dit jaar is ons vijfde lustrumjaar, wat betekent dat de activiteiten van aankomend jaar in een zilver jasje gehuld worden. Iedere activiteit die georganiseerd wordt, zal gerelateerd zijn aan het lustrum. Daarnaast zal er aan het eind van het collegejaar een symposium worden georganiseerd. Het symposium is niet alleen een kans voor de studenten om een blik te werpen op de vastgoedwereld en de actualiteiten, maar ook een uitgelezen kans om studenten in contact te brengen met belangrijke spelers op de markt.

Niet alleen de formele en informele activiteiten worden in een zilveren jasje gehuld. Dit jaar zullen wij voor het eerst naar een compleet nieuwe bestemming afreizen voor de jaarlijks terugkerende studiereis. Wij zullen ons begeven naar een groeiende stad in het Midden-Oosten, namelijk Tel Aviv, het economische en culturele centrum van Israel.

Tot slot

Mocht u meer willen weten over studievereniging SERVICE en al haar activiteiten of wilt u een keer met ons in gesprek over wat u, uw bedrijf en wij als studievereninging voor elkaar kunnen betekenen, dan kunt u contact met ons opnemen via info@service-studievereniging.nl. SERVICE is te volgen via Facebook, Linkedin, Twitter en natuurlijk via onze website www.service-studievereniging.nl.

Met vriendelijke groet,

Namens het SERVICE bestuur 2017-2018