Column: Innovatie, vanzelfsprekend!

Editie: 23.1 - Zorgvastgoed: ontwikkelingen in de care sector

Published on: 31 januari 2016


Philip SmitsPhillip Smits is sinds 2010 algemeen directeur van Blauwhoed. Hij heeft Blauwhoed veranderd in een verrassend klantgerichte en innovatieve projectontwikkelaar, waar ondernemerschap en co-creatie en co-design met eindgebruikers en partners de standaard zijn. Phillip heeft een sterke visie op het ontwikkelvak en een drive tot vernieuwing. Hij trad in 2008 toe tot de directie van Blauwhoed, daarvoor was hij regiodirecteur bij BAM.


 

Het is zondagmorgen en mijn kinderen zitten met hun iPad op de bank. “Hoeveel inwoners heeft Zuid-Afrika? Wat voor weer wordt het vandaag?” Ik hoor ze de vragen stellen en via hun device antwoordt Siri hen: “Zuid-Afrika heeft 54.000.200 inwoners. Hier is de weersverwachting voor vandaag.” Op het scherm staat, onder mijn woonplaats, een zonnetje met een wolkje ervoor en 19 graden. Een mooi voorbeeld van hoe innovatie onze levens kan veranderen. Simpel. Vanzelfsprekend, lijkt het.

Maar zo vanzelfsprekend is het niet. Innovaties zijn er niet zomaar, ze komen tot stand in een proces van vooruitdenken en inspiratie opdoen. Ze ontstaan vaak binnen verrassende samenwerkingen van mensen die buiten hun eigen kaders kijken en openstaan voor verandering. En het gaat snel op dit moment. We leven in een exponentieel veranderende wereld. Het is de kunst om veranderingen te voorzien en er niet pas op te reageren als ze je overkomen zijn.

Neem het Internet of Things: de onderlinge verwevenheid van al onze apparaten via internet. Ik ben ervan overtuigd dat dit de manier waarop we wonen en leven zo gaat veranderen dat het de vastgoedwereld op zijn kop zal zetten. Een andere belangrijke ontwikkeling is big data. Door data van verschillende bronnen te koppelen kunnen we patronen ontdekken en ontwikkelingen voorspellen. We kunnen bijvoorbeeld op basis van co-creatie een profiel maken van toekomstige bewoners van een project en datamining inzetten om vergelijkbare mensen te vinden en te bereiken. Dit maakt placemaking mogelijk, veel meer dan voorheen. Ook kunstmatige intelligentie en robotica gaan het komende decennium een gamechanger worden, bijvoorbeeld op het gebied van slim en snel bouwen.

Dit zijn ontwikkelingen die zich nu nog grotendeels buiten onze branche afspelen, maar die de wereld en ook de vastgoedmarkt structureel gaan veranderen. Het in je vizier hebben van dit soort disruptieve veranderingen is stap 1. Stap 2 is het nemen van actie!

Bij Blauwhoed ontwikkelen we concepten die op deze doorbraken inspelen. Neem bijvoorbeeld ons leefconcept Smart Living. Dat benut het Internet of Things met diverse apparaten in je huis. Met één doel: om jou als bewoner te ontzorgen en met je vrienden, familie en buurt te verbinden. Het gaat ons niet om de techniek of de stenen maar om fijn wonen en leven. Er zijn veel slimme netwerkoplossingen denkbaar voor in en om huis. Je huis kan je leven veiliger maken, door gezondheidsmetingen of het voorkomen van brand en inbraak. Of gemakkelijker door je te helpen met boodschappen, schoonmaken, zorg op afstand. Of, nog leuker, door met je te spelen en door meer en gemakkelijker contact met familie en vrienden te faciliteren. Dat willen we in de toekomst bereiken met Smart Living.

We delen deze visie met Samsung. Samenwerking opzoeken met partners doen we voor meer concepten: voor ons concept Tiny Apartment, dat draait om het toepassen van slimme oplossingen in kleine appartementen zodat die de functionaliteit van een groot appartement bieden, hebben we bijvoorbeeld de samenwerking opgezocht met de leerstoel Hyperbody van de Technische Universiteit Delft.

Verandering is kortom iets wat je bewust moet omarmen. Alleen dan kom je verder. Voor Blauwhoed is innovatie vanzelfsprekend; het zit in ons DNA. Onze medewerkers kijken over hun grenzen en denken mee over nieuwe businessmodellen voor de toekomst. Mijn tip voor jou? Zorg dat innovatie ook voor jou vanzelfsprekend is!

 

Mail the editors