Thema column: Vastgoed met verstand

Editie: 23.2 - Digitalisering in de vastgoedsector

Published on: 16 maart 2016

Alphabet Inc wordt geen eigenaar van het vastgoed, maar levert een interface waarmee het vastgoed meer rendement moet gaan opleveren. Deze interface is vergelijkbaar met Airbnb en Uber en zal de vastgoedmarkt fundamenteel veranderen.


farid_azarkanFarid Azarkan heeft bijna 20 jaar integrale managementervaring in de vastgoedsector en beschikt over een omvangrijk netwerk in de politiek, het bedrijfsleven, onderwijs en de media. Azarkan heeft veel ervaring met organisatieontwikkeling en sturing van organisaties met een veranderopgave in een politieke- en bestuurlijke context. De afgelopen 5 jaar was hij onder meer directeur Vastgoed bij het Rijksvastgoedbedrijf. Momenteel is hij mede-oprichter van Cleverstone. Cleverstone voegt waarde toe door het systematisch verzamelen van informatie en het toepassen van intelligente vastgoedoplossingen. Met het door Cleverstone ontwikkelde GRIP-concept wordt vastgoed met verstand gemanaged. Creatief, gemakkelijk, plezierig & snel.


 

Alphabet Inc, het moederbedrijf van onder andere Google en Nest, gaat de vastgoedmarkt in Nederland betreden. Deze nieuwe aanbieder wordt geen eigenaar van het vastgoed, maar levert een interface waarmee het vastgoed meer rendement moet gaan opleveren. Deze interface is vergelijkbaar met Airbnb en Uber en zal de vastgoedmarkt fundamenteel veranderen.

 

Alphabet heeft drie pijlers waar ze hun Interface op gaan baseren. De eerste is een krachtige digitale klanteninterface vanuit de overtuiging dat alleen extreme klantgerichtheid bedrijven doet overleven. Alphabet heeft als kernwaarde dat het graag gebruik wil maken van de snel veranderende wereld waarin technologie het kantoorleven makkelijker, plezieriger en interessanter gaat maken. Via het Internet of Things zal de gebruiker steeds meer data gaan delen over de locatie van werken, de route die wordt afgelegd en het moment en wijze waarop hij zijn koffie drinkt en zijn broodje eet. Via sensoren weet Alphabet hoe de gebruiker zijn werkplek waardeert en welke activiteit uitgevoerd wordt. Zo wordt activiteit gerelateerd werken geen lege huls maar een op waarneming gebaseerd concept. Geweldig lijkt het me dat een aanbieder een keer écht gaat luisteren naar de gebruiker. De grote, traditionele aanbieders, verenigd in het IVBN, laten zich vaak alleen zien als er een 5+5 huurcontract moet worden getekend. Al in het contract nemen ze op dat je je voor de afhandelingen van klachten over storingen en onderhoud mag melden bij een tussenpartij. Is het u opgevallen dat verhuurders vrijwel allemaal roepen dat het nu tijd wordt om naar de gebruiker te luisteren? Ze zeggen het wel, maar als je vraagt wat ze daarmee bedoelen dan blijft het stiller dan tijdens de dodenherdenking. Verhuurders realiseren zich niet dat ze waardevolle data en daarmee toekomstige gebruikers van zich vervreemden. Oud gedrag dat niet strookt met een leegstand van 8 miljoen vierkante meter.

De tweede pijler is het gebruik van Big Data en het creëren van Big Wisdom. In het boek “the Silver en the Noise” beschrijft de auteur N. Silver hoe je op basis van Big Data accurate voorspellingen kunt doen. Hij werd bekend als de voorspeller van de verkiezingsuitslag van 2008 in de Verenigde Staten. Hij had in 49 van de 50 staten de uitslag juist voorspeld! In 2012 voorspelde hij zelfs 100 procent juiste uitslagen in alle 50 staten. Hoe? Hij had zijn tool om Big Data te analyseren verbeterd. Natuurlijk kan niet alles op voorhand worden voorspeld, echter wordt de data steeds beter. Nieuwe vastgoedspelers, zoals Alphabet, krijgen inzage in je agenda en gaan zelf voorstellen doen om tijdstip en locatie te bepalen voor een vergadering. Het overkomt mij regelmatig dat ik om 9.00 uur in Den Haag aanschuif voor een overleg. Vervolgens kom ik er achter dat de andere deelnemers allemaal, net zoals ik, door de spits of file hebben moeten reizen om na veel stress en gedoe te starten met een cruciaal projectoverleg. Lekker fris zal ik maar zeggen. Ik droom ervan dat Alphabet aan de hand van mijn agenda weet dat ik later dan 20.00 uur mijn laatste afspraak heb, middels de klanteninterface weet dat ik een glutenvrij dieet heb en op voorhand mij drie dagmenu’s voorstelt van de vijf best scorende afhaalrestaurants die in mijn prijsrange zitten.

De derde en laatste pijler is een transparante waardering gebaseerd op gebruikerservaring. Iedere gebruiker van het gebouw krijgt de mogelijkheid om zijn waardering voor de werkplek, het gebouw en de services te geven. Er wordt mede afgerekend op de hoogte van de waardering en voor het gebruik. Zo wordt het kaf van het koren gescheiden; enkel waar(de) voor uw en mijn geld. Eerlijk en plezierig toch?

Rest mij nog om te benadrukken dat in mijn ogen niet de technologie bepalend is voor het fundamenteel veranderen van de vastgoedmarkt, maar een nieuwe klantrelatie waarbij de consument controle heeft over alle stappen in het proces. Nieuwe businessmodellen hebben gemeen dat ze snel, plezierig en gemakkelijk moeten zijn. Kortom, alleen vastgoed met verstand zal overleven!

Mail the editors