SERVICE Blog – Big data als architect

Editie: 27

Published on: 21 november 2019

In deze rubriek introduceren wij als redactie een onderwerp dat actueel is in de vastgoedwereld. Wij stellen enkele vragen die vervolgens worden beantwoord door een expert ten aanzien van het betreffende onderwerp. Hiermee proberen wij op een informele manier door middel van ons online platform een discussie op gang te brengen.


Figuur 1 Vooraanzicht funda Huis


De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor big data. Eerder dit jaar heeft Erik Vermeulen al een artikel geschreven voor SERVICE Magazine over nieuwe bedrijfsmodellen die gebruik maken van big data. Big data wordt tegenwoordig niet alleen meer gebruikt door de zogenaamde “platform-bedrijven”. Vermeulen sprak al over de open architectuur die het mogelijk maakt dat werknemers van grote bedrijven zich kunnen mengen tussen startup-bedrijven (Vermeulen, 2018). Het standaard kantoorgebouw met allemaal kamertjes verdwijnt en de open werkplek verschijnt.

Ook binnen het commercieel vastgoed worden er grote stappen gezet door het gebruik van big data. Winkelcentra kunnen data verzamelen over alles wat binnen de centra gebeurt: de hoeveelheid klanten, de meest aantrekkelijke locaties, de beste looproutes, enzovoort. Door het delen en gebruik van deze data kunnen betere winkelcentra worden ontwikkeld (Brugman, 2018). Dit zorgt voor voordelen voor klanten, retailers en verhuurders. De ervaringen van de klanten zijn beter in de geoptimaliseerde winkelcentra, hierdoor kunnen retailers meer klandizie krijgen. Dit zorgt er dan weer voor dat de commerciële vastgoedverhuurders meer kunnen vragen voor hun ruimte. 

In de kantoorwereld wordt er dus gebruik gemaakt van big data om de manier van werken te verbeteren. In de commerciële vastgoedwereld wordt big data gebruikt voor het optimaliseren van winkelcentra om zo de opbrengst te kunnen verhogen. Hoe zit het in het woonvastgoed? Zou big data binnen het woonvastgoed kunnen zorgen voor hogere opbrengsten of voor optimalisatie van ontwikkeling? Eén van de bekendste websites gericht op het woonvastgoed van Nederland, www.funda.nl, heeft een proef genomen met het gebruik van hun eigen data. Uit de 1 miljard keer dat woningen werden bekeken, werden de voorkeuren van bezoekers gebruikt om de ideale woning te creëren. (Funda, n.d.). Maar wat is het resultaat van een woning ontwikkeld uit big data?

Reactie Jeroen Atteveld – Big data en warme data

Big data lijkt misschien een abstract begrip op de conservatieve woningmarkt, maar steeds meer makelaars, bouwers en ontwikkelaars gebruiken het om inzicht te krijgen in de woonwensen van hun klanten. Zo heeft funda, één van de populairste websites van Nederland, elke dag meer dan 1 miljoen bezoeken en wordt er elk jaar meer dan 1 miljard keer een woning bekeken. De interactie van al die bezoekers met al dat aanbod leidt tot de big data van funda.

Big data klinkt misleidend. Het geeft namelijk niet alleen het grote gemiddelde aan waar de Nederlander naar opzoek is. Ook kan de specifieke woonwens in kaart worden gebracht van alle mensen die zoeken naar een woonhuis in bijvoorbeeld Dongen. Daar staat namelijk ‘perceeloppervlakte’ op de tweede plaats van meest geklikte zoekcriteria. Een beetje ruimte rond het huis is voor de Dongenaar dus belangrijk. Door slimme algoritmes die funda heeft ontwikkeld kunnen de data-analisten van funda onderscheid maken tussen serieuze zoekers en zogenaamde ‘funzoekers’. 

Naast big data is warme data in onze praktijk een belangrijke bron van informatie. Hieronder verstaan we de kennis die we opdoen middels gezinsportretten, mentalmaps en gewoon een goed gesprek met buurtbewoners of toekomstige bewoners. Door de combinatie van big data en warme data leggen we een solide basis voor de onderzoeken die we doen en de ontwerpen die we maken. Want daar gaat het ons uiteindelijk om; woonomgevingen ontwerpen die aansluiten bij de woonwensen, geworteld zijn op de locatie en méér bieden dan waarom gevraagd werd.

Dat is onze kracht als architect: Het interpreteren van data gebaseerd op het huidige aanbod vertalen naar vernieuwende woonconcepten van de toekomst. Het funda Huis (een ontwerp van Heren 5 architecten en Dingemans Deijs Architects) is daar een goed voorbeeld van. De data van funda laat zien dat de Nederlander droomt van villa’s en kastelen, maar dat rijtjeshuizen de meest verkochte woningen zijn. Het spanningsveld tussen de droom (van de funzoeker) en de werkelijkheid  is uitgangspunt geweest voor het ontwerp van het rijtjeskasteel. Een totaal vernieuwend ontwerp van het rijtjeshuis wat we zonder de big data van funda nooit hadden kunnen ontwerpen.

Figuur 2 funda Huis frontaal

 

Figuur 3 Achteraanzicht funda Huis

 

Referenties 

Brugman, E. (2018, November 6). Zo krijg je betere winkelcentra door data te combineren. Retrieved June 5, 2019, from Retailtrends: https://retailtrends.nl/item/54514/zo-krijg-je-betere-winkelcentra-door-data-te-combineren

Funda. (n.d.). Het funda huis. Retrieved June 5, 2019, from Funda: https://www.funda.nl/fundahuis/

Vermeulen, E. (2018, December 18). “BIG DATA IS DE NIEUWE OLIE”: DE OPKOMST VAN NIEUWE BEDRIJFSMODELLEN IN HET DIGITALE TIJDPERK. SERVICE Magazine. Retrieved June 5, 2019, from https://www.service-studievereniging.nl/magazine/artikel/big-data-is-de-nieuwe-olie-de-opkomst-van-nieuwe-bedrijfsmodellen-in-het-digitale-tijdperk/

 

Mail the editors