Volledig outsourcen van het proces van reparatieverzoeken bij de Hestia groep

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

In de literatuur, zowel in Nederland als in het buitenland, wordt tot nu toe weinig aandacht besteed aan het meten van de effectiviteit en efficiëntie van woningcorporaties. Rede temeer om het arbeidsintensieve proces van reparatieverzoeken (als deelproces van het totale onderhoudsproces bij woningcorporaties) eens kritisch onder de loep te nemen. Jaarlijks besteden woningcorporaties meer dan € 600 miljoen aan reparatieverzoeken; gemiddeld is dat in 2007 € 274 per woning. Het proces van reparatieverzoeken kenmerkt zich qua aansturing door een grote mate van handling als het gaat om de intake en opdrachtverstrekking, de controle op de uitvoering, maar ook het administratieve proces van factuurafhandeling. Uit onderzoek binnen de eigen corporatie blijkt dat de kosten van aansturing 35% bedragen van de door derden (aannemers) in rekening gebrachte onderhoudskosten. In de veronderstelling dat de kosten van handling binnen de eigen organisatie niet significant zullen afwijken van andere woningcorporaties, zijn de totale kosten van handling binnen de corporatiesector dus enorm.