Vastgoedwaardering en sturen op rendement ‘Vastgoedmanagement voor corporaties.’

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

De moderne corporatie is een marktpartij met maatschappelijke doelstellingen. Dat is een lastige combinatie. Corporaties moeten individueel ontwikkelen en zelf bepalen wanneer marktdenken nodig is en wanneer de maatschappelijke taak centraal staat. Dat betekent in de praktijk dat één corporatie gelijktijdig meerdere rollen heeft. Vanuit deze verschillende invalshoeken wordt vastgoed op een andere manier benaderd en ook op een andere manier gewaardeerd. Deze verschillende benaderingen leveren kwantitatief gezien steeds andere cijfers op, wat de vergelijking lastig, zo niet onmogelijk maakt. Veel van de voorgeschreven rekenmethodieken voor corporaties zijn boekhoudkundige berekeningen. De ervaring leert dat deze waarden op papier vaak ver van de waarde in de markt liggen. Commerciële vastgoedondernemingen gaan altijd van de markt uit. De markt is voor commerciële beleggers de enige ‘werkelijkheid’ als het gaat om aan vastgoed toe te kennen waarde. Dit onderzoek richt zich op de discrepantie tussen het maatschappelijk en financieel rendement en de inzet van verschillende rekenmethodieken. Hoe gaan andere corporaties hiermee om? Welke beleidskeuzes zijn leidend bij investeringsbeslissingen? Welke waarderingsmethoden worden daarbij gehanteerd? En vormen de beleidskeuzes van de organisatie de grondslag voor de te hanteren rekenmethodiek?