Van prestaties tot marktcombinatie. De bepaling van voorkeursnormen en wegingsfactoren aan de hand van een woonwaarderingsonderzoek, deel 1.

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

Dit is het derde afstudeerverslag in de serie over product/marktcombinaties (Tibosch aug. 1994, Maussen sept. 1994). Het onderzoek richt zich op de vraag of het op een andere wijze bepalen van voorkeursnormen en wegingsfactoren leidt tot wezenlijk andere resultaten dan de huidige wijze van bepaling door de aanbieder. De doelstelling van het onderzoek luidt: ‘Het meten van de door doelgroepen minimaal gevraagde presentatie (voorkeursnorm) ten aanzien van essentiele productkenmerken van woningcomplexen en het meten van het relatieve beland van die productenkenmerken voor doelgroepen in de totaalbeoordeling van een woonsituatie (wegingsfactoren)’. Het onderzoek kent twee delen waarvan alleen het eerste deel te bestellen is. In dit deel vindt u een literatuur-inventarisatie aangaande doelgroepen, woonwensen en productkenmerken alsmede een methode die is ontwikkeld voor het meten van voorkeursnormen en wegingsfactoren. Deel twee is een rapportage van een woonwaarderingsonderzoek bij de Stichting WVS te Sittard. Dit woonwaarderingsonderzoek vormt de data-set ten behoeve van deel een van het onderzoek.