Op zoek naar een competente leeromgeving

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

Sinds het einde van de vorige eeuw is er veel veranderd binnen het middelbaar beroepsonderwijs. De spelers binnen deze sector, de ROC’s (regionale opleidingscentra), zijn halverwege de jaren ’90 ontstaan als gevolg van (verplichte) fusies van verschillende scholen. Ook op onderwijskundig gebied zijn er een aantal grote veranderingen in gang gezet, waaronder het competentiegericht onderwijs, dat vanaf 2010 voor alle scholen binnen de sector verplicht is. Als gevolg van deze onderwijskundige veranderingen veranderen de eisen die gesteld worden aan de fysieke leeromgeving. In veel gevallen is de traditionele huisvesting op basis van klassikaal onderwijs niet meer toereikend. Vaak is echter niet duidelijk hoe deze nieuwe omgeving vormgegeven moet worden en wat de invloed hiervan is op de gebruikers. In dit onderzoek wordt geprobeerd om deze vraag te beantwoorden. De probleemstelling van het onderzoek is dan ook als volgt opgesteld: ‘Hoe kan, op basis van het herontwerp van de MBO-sector, de fysieke leeromgeving van ROC’s zo optimaal mogelijk aansluiten op het huidige onderwijsproces?’ Getracht wordt om als resultaat een voorlopig ruimtelijk / functioneel programma van eisen op te leveren dat gebruikt kan worden als onderlegger bij het ontwerp van de fysieke leeromgeving.