Meer pit(ters) in het beheer. Vastgoedmanagement in het basisonderwijs aan de hand van beheermodellen inzichtelijk gemaakt.

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

In de bedrijfs- en zorgsector, maar ook het middelbaar en hoger (beroeps)onderwijs heeft het vastgoedmanagement al veelal een professionalisering doorgemaakt van traditioneel vastgoed-beheer naar strategisch vastgoedmanagement. Deze ontwikkeling heeft zich in het basisonderwijs nog maar beperkt voorgedaan. Nu de schaalgrootte van de (overkoepelende) schoolbesturen toeneemt en deze te maken krijgen met een deregulering en autonomievergroting, is de weg vrij voor een professionalisering van de organisatie, ook op het gebied van vastgoedmanagement. Dit onderzoek richt zich op de organisatie van het vastgoedmanagement voor instellingen in het basisonderwijs. Hiertoe is de volgende hoofdvraag gedefinieerd: ‘Hoe kan het vastgoedmanagement bij instellingen in het basisonderwijs georganiseerd worden, opdat het optimaal aansluit bij de kenmerken van de school of het (overkoepelend) schoolbestuur?’