Krimp krimpt niet. Samenwerken bij een gebiedsontwikkeling in krimpgebieden.

• Author:
  • Year: 2011 en eerder

Na jarenlang de vastgoedmarkt bekeken te hebben vanuit een perspectief waarin alleen sprake was van bevolkingsgroei, heeft men enkele jaren geleden kennis gemaakt met het verschijnsel bevolkingskrimp, oftewel een daling van de bevolkingsaantallen. Een aantal krimpregio’s in Nederland heeft ervoor gekozen de krimp regionaal te benaderen door middel van een samenwerkingsverband. Inmiddels heeft ook de landelijke overheid aandacht voor de krimp, maar het beleid is nog summier te noemen. Daarnaast is in de beleidsvoering nog niet voldoende rekening gehouden met de genoemde regionale verschillen. De huidige zoektocht van partijen naar hoe samen te werken en wat bij deze samenwerking van belang is, gaat moeizaam. Door de vergrote complexiteit, de hoge noodzaak van integraliteit, de veelheid aan verschillende stakeholders en verschillende belangen komt de samenwerking maar moeizaam op gang en stuiten stakeholders op veel knelpunten en struikelblokken in de samenwerking bij de begeleiding van de krimp. Het is niet meer mogelijk de gebaande paden uit het verleden blindelings te volgen. Het is een zoektocht naar de juiste aanpakmethode. Dit onderzoek heeft tot doel een advies te formuleren dat een handvat biedt voor het optimaliseren van de samenwerking tussen stakeholders in Nederlandse krimpgebieden, om zodoende de kansen van de bevolkingskrimp te benutten en de bedreigingen te keren.