Kies wijzer met de Groenwijzer. Advies op maat voor energiezuinige nieuwbouwwoning.

• Author:
  • Year: 2011 en eerder

De afgelopen jaren zijn er veel publicaties geweest betreft het milieu. Deze toonaangevende publicaties en verdragen vormen de pijlers voor de gewenste hervorming in de toekomst. Belangrijk onderdeel om deze publicaties te kunnen bewerkstelligen is het reduceren van het energiegebruik, in alle relevante segmenten. De gebouwde omgeving is in Nederland verantwoordelijk voor circa 37 % van het energiegebruik, en is hiermee een belangrijk segment om reductie na te streven. Energiebesparing in de woningbouw is zodoende van essentieel belang om de hervorming mogelijk te maken, wat heeft geleid tot het ondertekenen van het Lente-akkoord door de overheid en de marktpartijen. Belangrijk aspect binnen het Lente-akkoord is het centraal plaatsen van de consument bij de reductie van energie in nieuwbouwwoningen. Hierbij wordt toegevoegd dat de acceptatie door consumenten van energiereducerende maatregelen brede consumentenvoorlichting noodzakelijk is. Grootschalig marktonderzoek betreffende energiezuinige nieuwbouwwoningen dat Bouwfonds recent heeft uitgevoerd toont aan dat er een groot kennishiaat bestaat onder consumenten wanneer het gaat over energiezuinigheid mede door de gebrekkige kennis van consumenten over energiebesparende systemen kan de geringe belangstelling voor energiezuinige woningen worden verklaard. Ontwikkelaars wijzen consumenten nog te weinig op de voordelen die er aan het toepassen van energiebesparende systemen verbonden zijn, waardoor consumenten niet een goede afweging kunnen maken en zodoende veelal kiezen voor de ‘goedkopere’ standaard woning. Dit onderzoek heeft tot doel om de consument centraal te plaatsen binnen de ontwikkeling gaande ter reductie van de energievraag bij nieuwbouwwoningen. Hierbij wordt de theoretische informatie omgezet in een praktische ‘tool’, De GroenWijzer, ter ondersteuning van de consument bij de afweging al dan niet te investeren in een energiezuinige woning.