Huisgemaakt ?!

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

Een recept voor het verbeteren van de huidige methode van consumentgericht ontwikkelen vergeleken met collectief opdrachtgeverschap. Het verkopen van nieuwe woningen wordt niet eenvoudiger. De consument wordt kritischer en het aanbod speelt hier onvoldoende op in. Het afgelopen decennium is de vraag van consumenten naar meer inspraak in het ontwikkel- en bouwproces van zijn woning steeds nadrukkelijker geworden. De overheid heeft hierop gereageerd door te stellen dat 33% van alle nieuwbouwwoningen in de periode 2005-2010 gerealiseerd moet worden via particulier opdrachtgeverschap. Marktpartijen zijn vervolgens met initiatieven gekomen waarmee diverse keuzemogelijkheden werden aangeboden aan de kopers. Onderzocht is of vormen van particulier opdrachtgeverschap kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het House of Quality-concept. Het doel van het onderzoek is te analyseren op welke wijze en in welke mate keuzevrijheid aangeboden moet worden om de kwaliteit van een woning voor de consument te optimaliseren. Dit onderzoek vindt plaats door de verschillende vormen van particulier opdrachtgeverschap te vergelijken met het bestaande House of Quality-concept. Uit deze vergelijking blijkt dat collectief opdrachtgeverschap veel elementen heeft die bij kunnen dragen aan de verbetering van het bestaande concept.