Hoogopgeleid en starten in Parkstad: Een onderzoek naar de woonwensen van jonge hoogopgeleide starters in Parkstad en de (mis)match met het aanbod en het gevoerde beleid.

• Author:
  • Year: 2013

De stadsregio Parkstad in Zuid-Limburg kent al jaren negatieve migratiecijfers waarbij de vergrijzing en ontgroening toenemen. Met name de jongeren met een hogere opleiding verlaten de regio wegens een gebrek aan werkgelegenheid en passende huisvestingsmogelijkheden. Om deze kansrijke jongeren beter voor de regio te kunnen behouden is onderzocht in welke mate de huidige woningvoorraad niet aansluit bij de wensen van deze doelgroep en hoe deze aangepast kan worden om hier verbetering in aan te brengen. Middels een enquête zijn de woonwensen achterhaald en vervolgens is de (mis)match met de bestaande voorraad, de plannen en het beleid geanalyseerd. Dit heeft geleid tot enkele voorlopige beleidsaanbevelingen, welke zijn geëvalueerd met diverse professionals en ambtenaren in de regio. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in enkele concrete aanbevelingen die ervoor moeten zorgen dat de leefomgeving en woningvoorraad in Parkstad beter gaan aansluiten bij de wensen van hoogopgeleide jongeren. Gezien de huidige crisis op de woningmarkt en de prioriteit van de krimpaanpak, lijken met name indirecte acties als het aanpakken van de doorstroming op korte termijn succesvol en reëel. Samen met het creëren van banen kunnen kansrijke hoogopgeleide jongeren hopelijk beter voor de regio behouden blijven.