Een kansrijke woningmarkt in Limburg voor/door Poolse arbeidsmigranten? ‘Een onderzoek naar de noodzaak en de mogelijkheden voor verbetering van de woonsituatie van Poolse arbeidsmigranten in Limburg.’

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

Polen trad op 1 mei 2004 toe tot de Europese Unie. Mensen met een Poolse nationaliteit zijn als gevolg van de Europese wetgeving sinds 1 mei 2007 volledig vrij om in Nederland te wonen en te werken. Dit zorgt voor een toestroom van Poolse arbeidsmigranten naar Nederland die hier voor korte of voor langere tijd komen werken. Uit recent onderzoek blijkt dat een groot deel van deze mensen in Nederland niet tevreden is met hun huidige woonsituatie. De media in Limburg berichten regelmatig over de huisvesting van arbeidsmigranten. In vrijwel alle gevallen betreft het gedeelde huisvesting die niet voldoet aan de wettelijke richtlijnen. In dat geval beroepen de verantwoordelijke werkgevers zich veelal op het niet beschikbaar zijn van alternatieve legale geschikte huisvesting. Andere werkgevers geven aan de huisvesting voor hun personeel goed geregeld te hebben. Hoewel de arbeidsmigrant zelden wordt gehoord lijkt deze zelf vooral te kiezen voor een zo goedkoop mogelijke huisvesting. De gemeenten in Limburg zoeken naar richting in hun beleid voor deze groep. Hogere overheden leggen de verantwoordelijkheid voor de huisvesting van de arbeidsmigranten in eerste instantie bij de werkgever. De woningcorporaties in Limburg zien zich in toenemende mate geconfronteerd met deze voor hen nieuwe doelgroep. Dit terwijl uit landelijk onderzoek blijkt dat er door de woningcorporaties niet of nauwelijks arbeidsmigranten worden gehuisvest. Met behulp van dit onderzoek wordt er inzicht verkregen zowel in de aard, de omvang en de huidige woonsituatie van de groep Poolse arbeidsmigranten in Limburg, beoordeeld vanuit de woonbehoefte van deze groep, alsmede in de mate waarin het Limburgse woonruimteaanbod kan voorzien in deze woonbehoefte. Op deze manier kan worden beoordeeld of verbetering van de woonsituatie van de doelgroep, beoordeeld vanuit hun behoeften, mogelijk is.