De woninghuurder als asset, de klant centraal.

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

Dit afstudeerverslag kent twee delen. Het eerste deel behandelt de resultaten van een huurdersonderzoek in het woningmarktsegment van de beleggershuurwoningen. Driehonderd huurders, woonachtig in de Randstad en verdeeld over 10 wooncomplexen, geven hun mening over de woning, de woonomgeving en de dienstverlening. Ten aanzien van een aantal potentiele pluspunten van de huurwoning, zoals daar zijn een goede opleveringsstaat, adequaat onderhoud en een afgestemde dienstverlening, bestaat bij de huurders een hoge mate van ontevredenheid. Bijna de helft van de huurders is verhuisgeneigd. Vooral de motieven van financiele aard worden veel genoemd. In het tweede deel van het onderzoek worden drie klantgerichte concepten geïntroduceerd. Deze concepten fungeren als hulpmiddel om het begrip ‘de huurder als asset’ handen en voeten te geven. Het ogenschijnlijk natuurlijke spanningsveld tussen de primaire doelstelling van de vastgoedbelegger (rendement) en klantgericht opereren wordt verkend.