De toekomst van aanloopstraten. Een onderzoek naar maatregelen om de potentie van aanloopstraten ten volle te kunnen benutten.

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

De winkelmarkt werd decennialang gekenmerkt door groei. Op het moment van economische groei, ontstond er meer vraag naar winkelruimte met als gevolg expansie van het kernwinkelgebied en het verwinkelen van aanloopstraten. Een aanloopstraat is een straat die onderdeel uitmaakt van de binnenstad. Aanloopstraten behoren niet tot het kernwinkelgebied, maar staan wel in verbinding met of vormen de entree naar het kernwinkelgebied. De aanloopstraten behoren tot het B- en C-milieu. Daarnaast is een aanloopstraat te typeren door relatief veel kleinschalig, zelfstandig ondernemerschap en een hoge mate van functiemenging van detailhandel, horeca, ambacht, dienstverlening en in mindere mate de woonfunctie. Het functioneren van de aanloopstraat wordt voornamelijk bepaald door de aanwezige functies en actoren, de attractiviteit, de bovengenoemde ruimtelijke dynamiek, diverse ontwikkelingen op de winkelmarkt en het type aanloopstraat. Door huidige ontwikkelingen wordt de winkelmarkt niet langer zonder meer gekenmerkt door groei. Onder andere de vergrijzing, bevolkingskrimp en internetwinkels beginnen hun weerslag te hebben op de binnenstad. De problemen manifesteren zich met name in de aanloopstraten. Om de negatieve ontwikkelingen tegen te gaan moet er iets veranderen. Dit onderzoek richt zich op de toekomst van aanloopstraten waarvan het functioneren verslechtert. Er wordt nagegaan op welke wijze en met welke maatregelen een slecht functionerende aanloopstraat structureel verbeterd kan worden.