De ontwikkeling van stadions en stadiongebieden. ‘Een ondersteunend model voor de ontwikkeling van middelgrote stadions en het omliggende gebied.’

• Author:
  • Year: 2011 en eerder

De ontwikkeling van stadions en stadiongebieden is in het verleden niet altijd even succesvol verlopen. Vaak worden stadions niet functioneel ontwikkeld of komt het omliggende gebied niet tot bloei. Omdat betaaldvoetbalorganisaties steeds meer in financiële problemen raken zijn zij zelf niet in staat een nieuw stadion te laten bouwen. Om een stadion ook voor marktpartijen interessant te maken moet een stadion en stadiongebied vaker gebruikt worden dan ŽŽn keer in de twee weken. Dit kan gerealiseerd worden door het stadion te combineren met andere functies, waardoor een stadion en een stadiongebied niet alleen gebruikt wordt voor voetbalwedstrijden. Hiervoor is het voor alle partijen die bij zo een ontwikkeling betrokken zijn belangrijk om te weten waaraan een stadion en stadiongebied moet voldoen. In dit onderzoek zijn allereerst de kwaliteitsaspecten die van belang zijn voor het creëren van goed functionerende stadions en stadiongebieden onderzocht. Vervolgens zijn ook de initiatief- en ontwikkelingsfase van het ontwikkelingsproces en de aspecten die in deze fasen van het ontwikkelingsproces van belang zijn onderzocht. Hierbij wordt specifiek ingegaan op stadionontwikkelingen. Het ontwikkelingsproces is van belang om de kwaliteitsaspecten in het juiste stadium te kunnen waarborgen. Daarnaast zijn een tweetal casestudies gedaan om praktische ervaringen uit recente stadionontwikkelingen te achterhalen.