De klant is weer koning bij aankoop van zijn nieuwbouwwoning. ‘CPO bij woningcorporaties.’

• Author:
  • Year: 2011 en eerder

De Nederlandse woningmarkt bestond in het verleden uit een aanbiedermarkt, door de grote vraag en het beperkte aanbod. Het product stond centraal bij de ontwikkeling van woningen en niet de klant. De laatste jaren is de woningmarkt veranderd in een kopersmarkt, waardoor er sprake is van meer aanbod dan vraag. De klant heeft meer keuzemogelijkheden en is daardoor kritischer geworden. Het product sluit niet meer aan op de behoefte van de klant, waardoor een mismatch ontstaat. Om het product beter af te stemmen op deze kritischer wordende klant is het interessant om na te gaan of de klant centraal kan komen te staan bij de ontwikkeling van koopwoningen bij woningcorporaties. De ontwikkelmethode Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) maakt zeggenschap van de woonconsument in het ontwikkelproces van nieuwbouwwoningen mogelijk. De faalfactoren bij CPO zijn oplosbaar en de succesfactoren hebben de overhand, zoals de keuzevrijheid van bewoners, de sociale gemeenschap die ontstaat en de betaalbaarheid. CPO is interessant voor woningcorporaties omdat het toepassen ervan volledig aansluit op de prestatievelden van deze organisaties.