Bedrijfsidentiteit vs. Bedrijfsimago. Een onderzoek naar de rol van bedrijfshuisvesting bij branding in de bankensector.

  • Author:
  • Year: 2011 en eerder

Het onderscheiden van de organisatie is vandaag de dag voor bedrijven steeds belangrijker. Consumenten worden steeds veeleisender en nichemarkten worden steeds sneller ingevuld. Bedrijven kunnen zich onderscheiden van concurrenten door het uitdragen van een eigen identiteit. Dit kunnen ze doen door middel van branding van hun identiteit. Dit onderzoek bekijkt welke aspecten van belang zijn bij het waarnemen van het imago door de klant. Er is onderzocht op welke manier banken bedrijfsidentiteit uitdragen (door middel van bedrijfshuisvesting) en hoe klanten bedrijfsimago waarnemen. Op deze manier wordt er een koppeling gemaakt tussen bedrijfsidentiteit en bedrijfsimago. De doelstelling bij dit onderzoek luidt: Inzicht krijgen in hoeverre het bedrijfsimago en de bedrijfsidentiteit van banken overeenkomen en welke aspecten van bedrijfshuisvesting hier in welke mate op van invloed zijn, zodat organisaties hier rekening mee kunnen houden. Identiteit bestaat uit unieke aspecten en wordt gecreƫerd doordat sterke kanten van het product of de dienst extra worden benadrukt. Hierdoor wordt differentiatie ten opzichte van de concurrentie bewerkstelligt en identificatie voor derden mogelijk gemaakt (Van Kempen, 2008). Het bedrijfsimago is daarentegen een subjectieve impressie die gecreƫerd wordt in de geest. Het is de som van de totale kennis, gevoelens en impressies betreffende de activiteiten en houding van een bedrijf (Kennedy, 1977). De rol die huisvesting speelt met betrekking tot het uitdragen van de identiteit en het waarnemen van het imago blijkt beperkt (van ondergeschikt van belang). Er kan gesteld worden dat er een gedeeltelijke overeenkomst is tussen de identiteit en het imago. Het is opvallend dat bereikbaarheid naar voren komt en dat zowel banken als klanten dit van belang achten. Klanten vinden de inrichting van de bank van belang. De vraag kan gesteld worden of bereikbaarheid en inrichting wel betrekking hebben op het bedrijfsimago of dat er op de achtergrond iets anders speelt namelijk, dat deze aspecten betrekking hebben op de functionaliteit van de bank in het algemeen.