Zoals ieder jaar is SERVICE ook in 2019 op internationale studiereis geweest. Van 19 april tot en met 28 april waren wij met 12 leden op ontdekking in Tallinn en Riga. De reis begon vroeg op vrijdag 19 april waar wij verzamelden op het station van Eindhoven voor de treinreis naar Schiphol. Vanaf daar zijn we in tweeëneenhalf uur naar Tallinn gevlogen. Op deze eerste dag was er niet veel tijd meer over, dus ons programma begon pas in het NOA Restaurant, waar wij met een prachtige uitzicht op Tallinn hebben gedineerd. Daarna hebben we de reis goed ingeluid tijdens de Mad Monks Pub Crawl.

Op de eerste volledige dag in Tallinn hebben we de stad ontdekt. ’s Ochtends hadden we een fietstocht door het nieuwere gedeelte van de stad, waar we veel geleerd hebben over de ontwikkeling van de stad tijdens de bezetting door Rusland. In de middag was iedereen vrij om op zijn eigen tempo de oude stad te ontdekken en te genieten van het fantastische weer.

Op zondag 21 april was het al tijd om Tallinn achter te laten en door te reizen naar Riga. Deze reis duurt normaal gesproken vier uur, maar wij kozen voor een omweg met een speciale dag tour. Met twee kleine busjes werden we opgehaald bij ons hostel en hebben we verschillende bezienswaardigheden onderweg naar Riga bezocht. Dit waren de ruïne van het kasteel in Viljandi, het geschiedenis en militair museum in Valga, het nationale park Gauja met de zandsteen formaties van Sietiņiezis, de oude stad van Cēsis en de bobslee baan in Sigulda uit het Sovjet tijdperk. In de avond zijn we toen aangekomen bij ons hostel in Riga.

Van maandag 22 april tot en met donderdag 25 april waren we in Riga. Onze tijd hier zijn we op maandag ook begonnen met een wandeling door de oude stad van Riga, om zo deze stad te ontdekken en te vergelijken met Tallinn. In de middag hebben we de stad toen op een andere manier bekeken vanaf een bierfiets. De dag zijn we geëindigd met gezamenlijk eten bij de Street Burgers en de panorama van de stad tijdens zonsondergang vanaf het observatie platform van de Latvian Academy of Sciences.

Na een weekend met een vol informeel programma, was het op dinsdag eindelijk tijd voor het formele programma van de reis. Ons eerste bezoek was aan Linstow Center Management, waar we een overzicht van hun projecten hebben gekregen, waaronder Origo in het nieuwe stationsgebied in Riga. Na een lange lunch zijn we op bezoek geweest bij Rail Baltica die ons meer heeft verteld over hun werk aan een nieuwe treinconnectie van Warschau naar Tallinn. De rest van de dag was vrij voor iedereen om zelf Riga verder te ontdekken.

Woensdag konden we op bezoek bij LMT telecom, die veel nieuwe technologieën aan het ontwikkelen zijn die in relatie staat met de implementatie van een 5G netwerk. Na een lunch met collega’s van LMT zijn we op bezoek geweest bij de Technische Universiteit van Riga. Daar werden presentaties gegeven door de universiteit over de faculteit Real Estate, door CBRE over de vastgoedmarkt in Riga en door SERVICE over onze activiteiten, de Technische Universiteit in Eindhoven en de vastgoedmarkt in Nederland. Deze dag werd afgesloten met eten in het kelderrestaurant Folkklubs Ala Pagrabs en een bezoek aan de karaokebar Funny Fox.

Op onze laatste dag in Riga zijn we eerst bij de Nederlandse Ambassade op bezoek geweest. Wij werden ontvangen op de residentie van de ambassadeur waar wij een presentatie hebben gekregen over de Nederlandse activiteiten in de Baltische staten. Daarna zijn we opgehaald door een bus voor de property tour van CBRE. In het gezelschap van studenten van de Technische Universiteit van Riga en medewerkers van CBRE hebben wij de Z-Towers, Elemental en de Business Garden bezocht. Dit betekende ook het einde van onze tijd in Riga. Na deze tour zijn we in de avond teruggereisd naar Tallinn voor de resterende activiteiten van deze studiereis.

Vrijdag 26 april in Tallinn stond in het teken van bouwplaats bezoeken, waar we twee verschillende residentiele ontwikkelingen hebben kunnen vergelijken. Eerst konden we met Metro Capital het project Kiikri Residences bekijken. Deze ontwikkeling focust zich meer op het luxere segment van appartementen. Daarna zijn we met Lumi Capital op bezoek geweest bij het project Lumi Kodud. In dit project werken zij met een nieuwe concept voor Riga, langdurig en goedkoop huren. Zij focussen zich meer op het midden segment van appartementen. Met deze locatiebezoeken kwam het formele gedeelte van de reis tot een einde.

Op onze laatste volle dag in Tallinn deden we het rustig aan. In de ochtend zijn we naar het maritiem museum Lennusadam Seaplane Harbour geweest. Hier konden we de oude hangaar en onderzeeboot van het leger van Estland bewonderen. Na een snelle lunch hebben we een rondleiding en bierproeverij bij de brouwerij Põhjala gehad. In de middag zijn we gaan ronddwalen in de Balti Jaam Market en de Telliskivi Creative City. Onze laatste avondmaal hebben we gehouden bij One Sixty, waar we onze reis goed hebben afgesloten. In de vroege uurtjes van zondag 28 april vlogen we weer terug naar Nederland.

Onze reis was een groot succes en we hebben ongelofelijk veel geluk gehad met het geweldige weer. Ik kan deze steden zeker aanraden om zelf te bezoeken. Graag wil ik ook de reiscommissie: Bouke Boegheim, Bregje Schulten en Jan Hein Jonkergouw bedanken. Zonder hun was er geen studiereis geweest. Ook heel erg bedankt aan Ruben Calon die ons in de laatste weken nog heeft geholpen. Daarnaast zou deze reis niet tot stand zijn gekomen zonder de vele bedrijven uit ons programma. Bedankt!

Sara Noordenbos
Voorzitter Studiereis en Secretaris SERVICE 2018-2019